السبت , 20 يناير 2018
الرئيسية » ملـفــات » بهي الدين حسن لـ/إم سي إن/: الإخوان ومن على شاكلتهم يحملون كراهية وتعصبا شديدين ضد الأقباط

بهي الدين حسن لـ/إم سي إن/: الإخوان ومن على شاكلتهم يحملون كراهية وتعصبا شديدين ضد الأقباط

وكالة أنباء مسيحيي الشرق الأوسط

 bahy

القاهرة في 12 أكتوبر /إم سي إن/
أدلى بهي الدين حسن، مدير مركز القاهرة لدراسات حقوق الإنسان، بحديث لوكالة أنباء مسيحي الشرق الأوسط، أكد خلاله أن الإخوان ومن على شاكلتهم يحملون تعصبا وكراهية شديدين ضد الأقباط، وهم يمارسون العنف ضدهم لأنهم لا يؤمنون بأنهم مواطنون، مشيرا إلى أن أوضاع العدالة في مصر “مأساوية للغاية”، وأن عدم محاكمة الجناة في المذابح التي وقعت بعد ثورة يناير، وعلى رأسها مذبحة ماسبيرو التي راح ضحيتها 27 قبطيا يوم 9 أكتوبر 2011، هو أمر وثيق الصلة بانهيار حقوق الإنسان في مصر، وحقوق الأقباط بصفة خاصة. وأوضح أنه لا يمكن تحميل ما حدث للأقباط من اعتداءات وتهجير عقب عزل محمد مرسي للإخوان وحدهم لأن الدولة مسؤولة عن هذه الاعتداءات، لعدم وجود استعداد لديها لحل مشاكل الأقباط، كما أن الجلسات المسماة بـ”جلسات الصلح العرفية”، والتي تُعقد عقب أعمال العنف ضد الأقباط، هي إهدار لمبدأ سيادة القانون، واستمرارها حتى الآن يثير الشكوك تجاه الدولة. ورأى أن بيت العائلة المصري “فاشل”، وأن الطابع الطائفي والتمييز لا يزال يسيطر على عقول بعض المسؤولين. كما أكد على ضرورة إلغاء مادة التربية الدينية من المدارس لأنها “تحض على التمييز”، وطالب الأحزاب بأن تؤدي دورها في تمثيل الأقباط والأقليات بشكل مناسب على قوائمها في الانتخابات.
وأوضح حسن لـ/إم سي إن/ أن عدم محاكمة المتورطين في الاعتداءات، خاصة ضد الأقباط، هو أمر وثيق الصلة بانهيار أوضاع حقوق الإنسان في مصر، مشيرا إلى أن “وضع العدالة في مصر مأساوي للغاية، وخاصة عقب ثورة 25 يناير”، وأن كل المذابح التي حدثت أثناء الثورة أو بعدها لم يُحاكم فيها أحد، وأهمها مذبحة ماسبيرو، التي أسفرت عن مقتل 27 قبطيا في مظاهرة سلمية للأقباط إحتجاجا على هدم كنيسة الماريناب بأسوان (جنوب مصر) يوم 9 أكتوبر 2011.
وأشار إلى أن تقريرا كان قد أُعد أثناء تولي الرئيس المعزول محمد مرسي حكم البلاد لتقصي الحقائق، وشمل كل الحوادث التي وقعت منذ ثورة يناير وعلى رأسها ماسبيرو، وبدلا من أن يُحال هذا التقرير إلى جهات التحقيق وُضع في أدراج الرئيس المعزول.
وأكد أن الإخوان ومن على شاكلتهم هم من قاموا بحرق وتدمير وسرقة ونهب الكنائس وممتلكات الأقباط عقب فض اعتصامي رابعة العدوية والنهضة يوم 14 أغسطس الماضي، وذلك بغرض الانتقام، مشيرا إلى أنهم “يحملون عداءً وتعصبا شديدين ضد الأقباط، وضد كل المذاهب الإسلامية التي تختلف معهم”، ولكن “الاستعداد لممارسة العنف تصل إلى أقصاها ضد الأقباط”.
وقال “إن عنف الإخوان لم يصل إلى أقصاه ضد الأقباط فقط في 14 أغسطس الماضي، ولكنهم استخدموا العنف ضد الأقباط بشكل واسع طوال فترة حكمهم للبلاد، لأنهم ينظرون للأقباط على أنهم ليسوا مواطنين، ولديهم قناعة غير معلنة بأن غير المسلم يجب أن يتحول إلى الإسلام لكي يصبح مواطنا، ووفقا لذلك لا يجوز للقبطي التمتع بحقوق المواطنة، وقد تم ترجمة ذلك في دستور 2012 في مواد الشريعة وبعض المواد الأخرى”.
وأشار إلى أنه لا يستطيع أن يلقي اللوم على الإخوان والجماعات الإسلامية فقط في الاعتداءات التي وقعت ضد الأقباط عقب عزل محمد مرسي، خاصة في قرية دلجا التابعة لدير مواس بالمنيا التي شهدت تهجير حوالي 100 أسرة قبطية بعد الاعتداءات على كنائس ومنازل وممتلكات الأقباط بها، ولكن تتحمل الدولة أيضا مسؤولية هذه الاعتداءات، لأنها لم تقم بدورها في حماية الأقباط، مؤكدا أن عدم اعتراف الدولة بتقصيرها في حماية الأقباط هو أمر مثير للشك بأن هذه الاعتداءات قابلة للتكرار.
وأعرب عن رفضه لما يُسمى بـ”جلسات الصلح العرفية” التي تُعقد عقب كل اعتداء على الأقباط، موضحا أن هذه الجلسات “إهدار لمبدأ سيادة القانون وحق المساواة بين المواطنين”، ورأى أن استمرار العمل بهذه الجلسات بعد الثورة “يثير الشكوك” في الممارسات التي تنتهجها الدولة فيما يتعلق بالأقباط.
وحول تمثيل الأقباط في البرلمان، رأى أن تخصيص كوتة للأقباط والمرأة في البرلمان “كان يصلح قبل الثورة، ولكن بعد الثورة تغيرت الأوضاع، خاصة بعد الإطاحة بنظام الإخوان، وهناك استعداد لدى المواطنين للتعامل بشكل أكثر انفتاحا فيما يتعلق بالأقليات، وأصبح المزاج العام المصري يتجه إلى محاصرة التعصب بشكل كبير في القاهرة ووسط الدلتا، وربما يكون عمل كوته الآن خطوة للوراء”، مؤكدا في ذات الوقت أن “مناخ التعصب لا يزال موجودا ضد الأقباط في جنوب البلاد، وعلى الأحزاب أن تؤدي دورها في تمثيل الأقباط والأقليات بشكل مناسب على قوائمها في الانتخابات”.
وعن المطالبات المتكررة من جانب البعض بإلغاء تدريس مادة التربية الدينية في المدارس، قال “لابد من إلغاء مادة التربية الدينية من المدارس، لأنها تحض على التمييز، ولكن بشكل تدريجي حتى يتقبل المجتمع ذلك، على أن يتم أولا وضع جزء عن الديانة الأخرى في منهج التربية الدينية للديانتين الإسلامية والمسيحية، للتعريف بالدين الآخر بشكل مناسب”.
وفيما يتعلق ببيت العائلة المصري، الذي يضم عددا من العلماء المسلمين ورجال الكنيسة القبطية وممثلين عن مختلف الطوائف المسيحية بمصر وعددا من المفكرين والخبراء بهدف الحفاظ على النسيج الاجتماعي لأبناء مصر والعمل على حل مشاكل الاحتقان الطائفي، رأى حسن أن “بيت العائلة فاشل، وفشله ليس مفاجأة”، مؤكدا أن حل مشاكل الأقباط يجب أن تكون مسؤولية الدولة، وبتوعية من منظمات المجتمع المدني، ولا يجب أن يتجاوز دور المؤسسات الدينية المهام الروحية المتعلقة بالدين.
وأضاف “إن تشجيع الدولة لبيت العائلة يدل على استخدامها لرجال الدين ليكونوا أداة لتبتعد هي عن الأمر”، مشيرا إلى أن “الدولة لديها عدم استعداد معهود للتعامل فيما يتعلق بملف المواطنة والأقباط، ولا تريد أن تتعامل مع هذا الأمر بمعيار المساواة بين المواطنين”، وأن “بعض المسؤولين منذ عهود وحتى الآن يسيطر على عقولهم الطابع الطائفي والتمييز والرجعية، مما ينعكس بدوره على المستويات العليا والدنيا وأجهزة الأمن والحكم المحلي، وهو ما أدى إلى تفاقم المشكلة وأحداث العنف التي تحدث دائما ضد الأقباط”.

تعليقات

تعليقات

شاهد أيضاً

الاعتداء الإرهابي على كنيسة الوراق يفضح مجدداً المشروع الطائفي لجماعة الإخوان وحلفائها

الحزب الاشتراكي المصري يعرب الحزب الاشتراكي المصري عن أصدق تعازيه لأسر شهداء ومصابي العرس الشعبي ...

69 تعليق

  1. I truly appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thx again

  2. Say, you got a nice post. Really Cool.

  3. Say, you got a nice blog post.Really thank you! Want more.

  4. Muchos Gracias for your blog.Much thanks again.

  5. You made some good points there. I looked on the internet for the subject matter and found most individuals will go along with with your blog.

  6. Thank you, I ave been looking for details about this topic for ages and yours is the best I have found so far.

  7. This particular blog is really interesting as well as factual. I have chosen helluva helpful things out of this source. I ad love to return every once in a while. Thanks a lot!

  8. Souls in the Waves Great Morning, I just stopped in to go to your website and assumed I would say I enjoyed myself.

  9. uk payday loans Along with hard work and strong will, poor people can find motivation and motivation to succeed in their very own business venture

  10. This is really interesting, You are a very skilled blogger. I ave joined your rss feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I ave shared your website in my social networks!

  11. ItaаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТžs actually a nice and useful piece of info. I am glad that you shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  12. in the United States Fish and Wildlife Service.

  13. Really enjoyed this blog post.Much thanks again. Will read on

  14. I really like and appreciate your article.Really thank you! Really Great.

  15. Touche. Solid arguments. Keep up the amazing effort.

  16. You made some good points there. I looked on the web to learn more about the issue and found most people will go along with your views on this web site.

  17. There is perceptibly a bunch to identify about this. I believe you made certain nice points in features also.

  18. Im grateful for the blog post.Really looking forward to read more. Will read on

  19. A big thank you for your blog article. Want more.

  20. I truly appreciate this article.Much thanks again. Keep writing.

  21. Thank you ever so for you blog post.Much thanks again. Cool.

  22. This is a very good thing, is your best choice, this is a good thing.

  23. Thanks so much for the blog article.Really looking forward to read more. Much obliged.

  24. Great blog article.Thanks Again. Really Great.

  25. Thanks-a-mundo for the article.Much thanks again. Fantastic.

  26. This web site is really a walk-through for all of the info you wanted about this and didnaаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТžt know who to ask. Glimpse here, and youaаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТžll definitely discover it.

  27. Wonderful web page. Numerous valuable data here. We are delivering that to several mates ans also revealing inside delectable. And of course, interesting work!

  28. Just what I was searching for, thankyou for putting up.

  29. Very nice write-up. I absolutely love this site. Continue the good work!

  30. This blog is without a doubt entertaining and also factual. I have picked up a bunch of useful stuff out of this amazing blog. I ad love to return again and again. Cheers!

  31. Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Keep writing.

  32. Im obliged for the article post.Really thank you! Awesome.

  33. You might have an incredibly good layout for your blog i want it to make use of on my website also

  34. I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You are incredible! Thanks!

  35. Thanks for the blog post.Thanks Again. Awesome.

  36. Perfectly composed subject material , thankyou for selective information.

  37. Very good blog post.Much thanks again. Great.

  38. Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News? I ave been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it

  39. I appreciate you sharing this blog article.Much thanks again. Want more.

  40. some truly prime blog posts on this internet site , saved to favorites.

  41. I think this is a real great article post.Thanks Again. Really Cool.

  42. Touche. Solid arguments. Keep up the good spirit.

  43. Muchos Gracias for your blog post.Thanks Again. Want more.

  44. Well I sincerely liked studying it. This tip offered by you is very practical for correct planning.

  45. I simply could not leave your web site prior to suggesting that I really enjoyed the usual information a person supply in your guests? Is gonna be again steadily to investigate cross-check new posts

  46. whoah this blog is great i love reading your posts. Keep up the great work! You know, a lot of people are looking around for this information, you can aid them greatly.

  47. Im obliged for the article. Will read on

  48. Since the admin of this web page is working, no question very soon it will be well-known, due to its quality contents.|

  49. Rattling nice design and style and superb subject material, hardly anything else we need.

  50. Utterly pent content, appreciate it for information. No human thing is of serious importance. by Plato.

  51. Really appreciate you sharing this blog.Really looking forward to read more. Will read on

  52. Thanks again for the blog article.Really thank you! Really Great.

  53. I understand you sharing this post. thanks again. Much obliged.

  54. This particular blog is really interesting and also amusing. I have chosen many handy tips out of this blog. I ad love to come back again and again. Thanks a lot!

  55. My partner and I stumbled over here coming from a different website and thought I might check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to looking over your web page again.

  56. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts. After all I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

  57. I really like and appreciate your post.Really looking forward to read more. Will read on…

  58. Great awesome issues here. IВЎВ¦m very glad to peer your article. Thank you so much and i am looking forward to touch you. Will you please drop me a mail?

  59. This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your great post. Also, I’ve shared your web site in my social networks!

  60. Very informative post.Much thanks again. Really Cool.

  61. I like the helpful information you provide in your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here frequently. I’m quite sure I will learn lots of new stuff right here! Best of luck for the next!

  62. Great blog.Much thanks again. Really Cool.

  63. Very good article post.Much thanks again. Awesome.

  64. Well I really liked reading it. This information offered by you is very helpful for accurate planning.

  65. Really enjoyed this blog article.Really thank you! Cool.

  66. I value the blog.Really looking forward to read more. Keep writing.

  67. Hey! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any recommendations?

  68. Im grateful for the article.Really looking forward to read more. Fantastic.

  69. I visited several web pages except the audio feature for audio songs current at this web page is actually wonderful.